Gyldendals høstfest

Gyldendals høstfest
Kolon-forfatterne Nils Chr. Moe-Repstad og Bjørn Skogmo,
med Gyldendals Tor Brauti.
Foto: Torleiv Grue

db.no





- Hvordan ble du forfatter?

- På oppfordring og via journalistikken.

- Hva er din beste leseropplevelse eller favorittforfatter?

- Hemingway, Joseph Conrad og Richard Brautigan. EHs noveller, JCs «Mørkets hjerte», RB: Volds utvalg og gjendiktninger i "Å føre krig mot den gjengse maratonprosa", Kolon 2004.

- Hvordan liker du å jobbe?

- Jeg arbeider helst fra tidlig om morgenen, og etter en pause på ettermiddagen leser og retter jeg i formiddagens produksjon. Det blir ofte mange korrigeringer, og samme tekst kan være gjennomskrevet på nytt flere ganger før den er i orden.

- Hva blir du inspirert av?

- Min viktigste inspirasjon, i tillegg til mennesker, dyr og litteratur, er musikk. Det er blitt slik at hver bok jeg har utgitt, er blitt skrevet med en bestemt cd surrende i bakgrunnen. «Han byttet meg bort med en Studebaker» ble akkompagnert av den islandske artisten Móa («Universal»). Da jeg holdt på med «Under holdning» var det Björk som ble spilt, og «Fall fra liten høyde» ble ansporet av en miks av Brahms, Pink Floyd, Rolling Stones og Tom Waits.

- Du har skrevet tre bøker med kortprosa, kommer det flere?

- "Fall fra liten høyde" avsluttet mitt arbeid som kortprosa-forfatter. Det kommer ikke flere. Nå er de tre kortprosa-bøkene på Kolon Forlag samlet i ett bind, “Kortvarig lykke”, som er å få kjøpt i pocket. I juni 2007 utkom min første roman, "Som porselen kanskje. Roman om en roman". Og jeg har planer for nye bøker i ulike sjangre.

(Dagbladet.no)